Interdisciplinary approach in support of academic trajectories: teacher and psycho-pedagogical training in action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/ri202350

Keywords:

Psychopedagogy, Academic Institutions, Language, Interdisciplinary Support

Abstract

Accompanying formative trajectories at the Higher Level implies two essential components: collaborating to overcome cognitive difficulties inherent to the change of educational level and promoting the construction of an academic biography through group interaction and individual adaptation in the training process. In addition, it is essential to provide students with a space for active listening that gives them meaning, empowerment, and emancipation and fosters communication and social bonding in the classroom, generating a subjectivizing experience for teachers and students. Accompaniment also implies specific constitutive elements of each career, such as a language that reflects communication and professional identity and the integration of epistemic views that support a type of knowledge necessary for teaching. These elements, developed throughout the academic trajectory of each student, become the fundamental basis for generating institutional approaches, innovative didactic proposals, and diverse psycho-pedagogical interventions. In this context, interdisciplinary postures, based on complex thinking, offer an integrated development perspective for each student, allowing unique experiences in collaborative work among peers and teaching intervention. This is fundamental for their training and future performance in accompanying the school trajectories of children and adolescents, working in a collective and interdisciplinary way in schools.

References

1. Edelstein G. Formar y formarse en la enseñanza. Paidós. Bs. As.; 2013.

2. Catrambone R, Ledwith A. Saberes, afectos y subjetividades diversas: constructos de la formación psicopedagógica. Universidad Nacional del Comahue- Centro Universitario Regional Zona Atlántica. Departamento de Psicopedagogía. III JORNADA NACIONAL DE EPISTEMOLOGÍA EN PSICOPEDAGÓGICA Y DISCIPLINAS AFINES Y III ENCUENTRO NACIONAL DE CÁTEDRAS DE EPISTEMOLOGÍA EN PSICOPEDAGOGÍA- Modalidad virtual. 12 y 13 de mayo 2022. Res. C.D. 471/2021- C.U.R.Z.A.- U.N.Co.

3. Korinfeld D. Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época. En: Korinfeld D, Levy D, Rascovan S. Paidós. Bs. As.; 2013.

4. Catrambone R, Ledwith A. II Jornadas de Fundamentos y Aplicaciones de la Interdisciplina (JFAI2021) tendrán lugar los días 19 al 22 de abril de 2021, en modalidad virtual. “Lenguaje, conocimiento y sociedad. Algunas visiones desde la psicopedagogía en las escuelas”.

5. Catrambone R, Ledwith A. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional del Comahue. IV Jornadas Patagónicas de Didáctica General (aprobadas por Resolución CD Nº 006/21), 5 y 6 de agosto de 2021 – Modalidad virtual. “Aportes de la didáctica general a la formación docente y psicopedagógica”.

6. Catrambone R, Ledwith A. Investigar para resignificar nuestro hacer. RedIIP (Red Interinstitucional de Investigación Psicopedagógica). II JORNADA NACIONAL DE REDIIP. Universidad Nacional del Comahue – CURZA (Río Negro); 2022.

7. Schlemenson S, et al. Subjetividad y lenguaje en la clínica psicopedagógica. Paidós. Bs. As.; 2004.

8. Catrambone R, Ledwith A. Abordajes pluridisciplinares en la formación de psicopedagogos. Primeras Jornadas sobre “La actualidad en la constitución del campo disciplinar de las ciencias sociohumanísticas: aportes desde la epistemología y metodología de la investigación”. Universidad Nacional Del Centro. Tandil, Buenos Aires. Departamento Epistemológico - Metodológico, Facultad de Ciencias Humanas– 14 y 15 de Septiembre de 2017.

9. Catrambone R, Ledwith A. Actividades de investigación en las trayectorias formativas: Experiencias en Profesorado de educación Primaria y Psicopedagogía. SEGUNDAS JORNADAS DE EPISTEMOLOGÍA Y METODOLOGÍA DE LAS CIENCIAS SOCIALES (JEMECS) “DESAFÍOS EPISTEMOLÓGICOS Y METODOLÓGICOS EN EL ESTUDIO CRÍTICO DE LA ACTUALIDAD LATINOAMERICANA” Departamento Epistemológico-Metodológico – Facultad de Ciencias Humanas– Universidad Nacional Del Centro- 10 y 11 de octubre de 2019-Tandil, Buenos Aires.

10. Catrambone R, Ledwith A. Saberes, afectos y subjetividades diversas: constructos de la formación psicopedagógica. Universidad Nacional del Comahue- Centro Universitario Regional Zona Atlántica. Departamento de Psicopedagogía. III JORNADA NACIONAL DE EPISTEMOLOGÍA EN PSICOPEDAGÓGICA Y DISCIPLINAS AFINES Y III ENCUENTRO NACIONAL DE CÁTEDRAS DE EPISTEMOLOGÍA EN PSICOPEDAGOGÍA- Modalidad virtual. 12 y 13 de mayo 2022. Res. C.D. 471/2021- C.U.R.Z.A.- U.N.Co.

Published

2023-07-21

How to Cite

1.
Catrambone R, Ledwith A. Interdisciplinary approach in support of academic trajectories: teacher and psycho-pedagogical training in action. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria [Internet]. 2023 Jul. 21 [cited 2025 Mar. 12];3:50. Available from: https://ri.ageditor.ar/index.php/ri/article/view/77