Results of physical rehabilitation treatment in children with delayed psychomotor development
DOI:
https://doi.org/10.56294/ri202328Keywords:
Illness, Risk Factors, Physical, Language, Patients, Rehabilitation, SexAbstract
Introduction: early intervention with physical rehabilitation actions in children with retarded psychomotor development is, above all, a fundamental principle to neutralize the consequences of the disease on functional capacity and to maximize possible residues.
Objective: To describe the results of the rehabilitation treatment in children with delayed psychomotor development, belonging to the Pedro Borrás Astorga Polyclinic, in the Pinar del Río municipality during the year 2022.
Method: an observational, descriptive, longitudinal and prospective study was carried out, with a universe of 31 children with delayed psychomotor development and a sample of 26 children who met the inclusion criteria. The percentage was produced as a summary measure and the chi-square test with a significance level of p<0,001.
Results: Female patients predominated (61,5 %), with 3 to 6 months of age (23,2 %) and perinatal risk factors (57,7 %). The most affected area of development was the gross motor (76,9 %). After a month of treatment, there was a predominance of patients with a normal evaluation in all areas, except in the language area in 5 patients (38,4 %). After three months of rehabilitation treatment, it was lost that the largest number of patients had a normal assessment in all areas of psychomotor development.
Conclusions: the rehabilitation treatment in children with delayed psychomotor development showed satisfactory results in all areas of affected development.
References
Moretti María P; Lechuga M; Torrecilla Norma M. Desarrollo psicomotor en la infancia temprana y funcionalidad familiar. Psychol. av. discip. 2020;14(2):37-48.
Sánchez-Valdés X, Puentes-de-Armas T, Sotolongo-Peña R, Cordero-Argudin O. El desarrollo psicomotor de los niños con parálisis cerebral: reflexiones sobre el trabajo interdisciplinario. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. 2018;22(6):3574.
Guerra Domínguez Electra, González Carrazana Yadit Arturo, Pérez Marín Daiana, Gamboa Suárez Derlin, Contreras Rodríguez Teresa. Atención temprana a niños con retardo del desarrollo psicomotor. Multimed. 2022; 26(4):e2684.
Más Salguero MJ. Detección de trastornos del neurodesarrollo en la consulta de Atención Primaria. En: Aepapp. Congreso de Actualización Pediatría 2019. Madrid: Lúa Ediciones 3.0; 2019. p. 143-147.
Rojas Cancha, A. Estimulación temprana en el ambiente familiar y su influencia en el desarrollo psicomotor de los niños menores de 3 años, en el Centro de Salud Acomayo Huánaco. 2017. Huánaco, Perú. https://core.ac.uk/download/pdf/84497051.pdf
García García R, Robinson Agramonte M. Comorbilidad en pacientes con trastornos del neurodesarrollo. Revista Cubana de Pediatría. 2020;92(4):1108.
Torres-López A, Morilla-Guzmán A, Sánchez-Villavicencio C, Rosabal-Vio L, Santana-Noda M, Argüelles-Matos A. Seguimiento del neurodesarrollo de los recién nacidos pretérminos tardíos hasta los dos años de edad. Revista Cubana de Pediatría. 2019;91(3).
Biart-Vega A, Castro-Vega P, Valdivia-Mojena R, García-García R. Oftalmoplejía externa y visceromegalia como alerta de enfermedad de Gaucher en pacientes con trastornos del neurodesarrollo. Revista Cubana de Neurología y Neurocirugía. 2020;10(1).
Shahshahani S, Vameghi R, Asari N, Sajedi F, Kazemnejad A. Validity and Reliability Determination of Denver Developmental Screening Test-II in 06 Year-Olds in Tehran. Iran J Peditr. 2019;20(3):3013-3022.
Abarzua C M, Avial V J. Evaluación del desarrollo psicomotor y factores de riesgo para su retardo. Universidad de la Frontera. 2018. http://slideplayer.us/slide/1042775/
Moreno Mora R, Orasma García Y. Signos de alerta de desviación del desarrollo psicomotor y su relación con la afectación en las escalas de neurodesarrollo infantil. Rev Cubana Neurol Neurocir. 2017;7(1):6–14.
Torres Morales P, Granados Ramos DE. Factores de riesgo perinatal, signos neurológicos blandos y lenguaje en edad preescolar. ENFNEUROL (mex). 2019;12(3):128-133.
Camacho-Conchucos H, Fajardo-Campos P, Zavaleta-de-Flores E. Desarrollo psicomotor según características sociodemográficas y clínicas de niños hasta 36 meses con parálisis cerebral. Revista Cubana de Medicina Militar. 2023;52(2).
Marín-Méndez JJ, Borra-Ruiz MC, Álvarez-Gómez MJ, Soutullo Esperón C. Desarrollo psicomotor y dificultades del aprendizaje en preescolares con probable trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Estudio epidemiológico en Navarra y La Rioja. Neurología. 2017; 32(8):487–93. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2016.02.009
Schonhaut L, Pérez M, Muñoz S. Asociación entre morbilidad neonatal, edad gestacional y déficit de desarrollo psicomotor en prematuros moderados y tardíos. Rev Chil Pediatría. 2015;86(6):415–25. https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.08.001
González, J.; Villa, G.; & Alexandra, D. Valoración del desarrollo psicomotriz en los niños/as del Centro de Desarrollo Infantil. Repositorio Institucional Universidad de Cuenca (Ecuador). 2019. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4909.
Puente-Perpiñan M, Suastegui-Pando A, Andión-Rente M, Estrada-Ladoy L, de-los-Reyes-Losada A. Influencia de la estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de lactantes. MEDISAN. 2020; 24(6).
Montero Cabrera ID, Gómez Vázquez YE, Góngora Gómez O. Efectividad de la estimulación temprana en lactantes con riesgos de retardo en el desarrollo psicomotor. CCM. [Internet]. 2020;24(2).
Hechavarria González L, Cruz Dorrego UA, Hernández Calzadilla MA, López García M. Protocolo de atención temprana a los neonatos con neuro-desarrollo de alto riesgo. 2018; 22(1).
Alfonso-Figueroa L, Figueroa-Pérez L, Rodríguez-González A, García-Breto L. Intervención educativa sobre estimulación temprana prenatal y hasta el primer año de vida. Revista Médica Electrónica. 2022;44(2).
Escalona Aguilera JR, Díaz Rojas P, Piriz Assa AR, et al. Evaluación de un programa sobre estimulación temprana en el bajo peso al nacer. Corr Cient Méd. 2019;23(2).
Hoyos-Quintero Á M, Ordoñez-Mora LT. Escalas de evaluación del desarrollo psicomotor en Hispanoamérica. Rev Cubana Pediatr. 2022; 94(3):e2120.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guillermo Alejandro Herrera Horta, Zurelys Gutiérrez García (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.